Nära 40 graders feber, sängkläder som dryper av mindre fräscha juicer och en kropp som skiftar mellan kokande värme och isande kyla – ändå tvingas jag bli sådär kokande het över att än en gång få det bevisat för mig hur fullständigt uselt och inkonsekvent SHL och Disciplinnämnden är.

I två dagar har jag varit däckad. I går kunde Christoffer Persson ha däckat Oskar Lindblom rejält vilket i sin tur också hade däckat mig en gnutta då Brynässtjärnan är en talang utöver det vanliga som vuxit ytterligare i slutspelet – att den tacklingen går obestraffat förbi är dock vad som däckar mig allra mest.

Här har vi i vinter sett spelare straffas med tre matcher för slewfoots. Vi har sett en sån som Jimmie Ericsson få just tre matcher efter en situation som sker sisådär varannan minut i en slutspelsmatch, men som DN valde att fabricera som en slewfoot. Inför en avgörande match sju i vad som kan komma att ha blivit den sista chansen för Ericsson att göra vad just han gör allra bäst: kliva fram i matcher där exakt allt står på spel.

Jag är så fullständigt, innerligt och sjukt less på alla dessa avstängningar som saknar någon som helst form av logik. Jag är så less på SHL och Disciplinnämnden som letar anledningar till att stänga av spelare hellre än att kolla på omständigheter till att fria.

Den 1 april publicerade kollega Tomas Pettersson en artikel som visar på just deras iver att stänga av spelare. På de 1 149 matcher i NHL som hade spelats innan publicering hade man bara delat ut 19 avstängningar. I SHL hade man dittills delat ut 54 avstängningar på 392 matcher.

NHL, som är en erkänt hårdare liga med generellt sett betydligt hårdare närkampsspel och framför allt tuffa slagsmål, hade alltså 35 färre avstängningsdomar på 758 fler matcher – något som med besked visar på just den nämnda ivern att hitta anledningar till att stänga av spelare. Ja, för allt annat än huvudtacklingar alltså. Där verkar man leta anledningar att fria, det räcker att kolla på den här tacklingen från Christoffer Persson i gårdagens finalmatch för att förstå det faktumet.

//platform.twitter.com/widgets.js

Men fan för dig om går in i en helt vanlig närkampssituation och motspelaren åker omkull. Då jävlar ska du stängas av, och helst i flera matcher bara för att visa att ”vi har hittat den här nya grejen som de kallar slewfoot där borta i NHL och om vi stänger av flera spelare för det så kommer vi att få uppskattning”.

Därför faller det sig också så löjligt när SHL går ut och nästan slår sig på brösten som den stoltaste av gorillahanar med siffror som visar på att huvudtacklingarna har minskat jämfört med tidigare säsonger. Det är väl klart som fan att de har minskat när solklara huvudtacklingar som Perssons tittas på med blinda ögon.

Det är tråkigt att behöva skriva detta blogginlägg. Jag blev än svettigare än vad jag redan var trots att jag nyss tog en dusch. Men fan vad less jag är på SHL i många avseenden. Att de letar anledningar till att döma bort mål hellre än att göra tvärtom och ge publiken (som är det viktigaste SHL har, och inte ”kunder” som de väljer att benämna dem som). Att SHL delar ut långa avstängningar för ingenting och friar huvudtacklingar som kan avsluta säsonger. Att de indirekt och direkt ger anledning till såna här inlägg.

Jag och mina kompisar använder ett visst ord på fyra bokstäver väldigt ofta, kanske för ofta, i situationer som ofta passar men oftast in. Den här gången passar det dock alldeles ypperligt:

AVGÅ!

